- Morsomt med femte, gutta!

Postet av Gui Sportsklubb - Fotball den 18. Mai 2017

Til de som ikke har fått det med seg: Heggedal har et a-lag som bøtter inn mål om dagen. Kveldens kamp var intet unntak. Hvis du fortsetter å lese dette referatet, så finner du også ut hvor mange mål som fant veien til nettmaskene i aften.

18.mai. Ikke akkurat fotballens festdag. Kunne ikke kretsen vært joviale mot oss femtedivisjonsspillere og satt opp match 16.mai-kamp slik en gjør det i andre deler av landet? Publikum hadde trolig møtt opp i hopetall da. For det var dagen derpå på Gjellum i aften. Været var tungt. Matta var bløt. På tribunen telte vi 30-35 lojale publikummere. Pluss Monica og Torill. De er alltid der. Alltid på match. Som ekte heggedalskvinns skal og bør være.

For kjekkasene fra a-lagsgarderoben hadde tatt det pent på 17.mai- skulle en tro kampens løp.

Og som vanlig var det elleve staute karer som ble sendt utpå for å krige inn tre nye poeng. Følgende elleve fikk æren fra start: Torgersen, Småhaug, Strand, Hansen, Mosveen, Abbas, Bøe, Gundersen, Røisland, Tømmernes og Atli.

Kveldens motstander derimot. Luka FK fra Oslo. De mønstret elleve mann. Nøyaktig. Ingen trener og en utespiller med feil drakt. Det ble også rapportert inn før kampstart at en av bortelagets startende spillere kom direkte fra heisatur i Thailand og til Gjellum.

- Vær fornøyde med at vi stiller lag i det hele tatt, kom det fra en av gjestenes spillere før kampstart.

Rammen var dermed satt.

Og allerede like etter avspark oppstod det dramatikk. Ballen hadde ikke nok luft. Vi prøver på nytt. Femtedivisjon, der altså. Og vi smeller til fra start.

2 min: Fantasykongen Espen Røisland nikker en corner like over.

3 min: Veteran og lagets eldste, Zishan Abbas sender et langskudd i tverrliggeren.

4 min: Fra benken foretar Petter Lunde en analyse av Steinar Hansens utseende. - Han ligner veldig på komiker og programleder i fjernsyn, Henrik Elvestad.

- Han er tynn i det korte håret sitt, høres det også fra benken. Det er usikkert hvem som kommenterte akkurat det.

10 min: Jan Tømmernes har våknet. Rundet keeper og setter inn 1-0. Lekent.

15 min: Mannen som er inne i sin attende sesong med logoen på brystet, Zishan Abbas, blir felt i Lukas sekstenmeter. Straffe. Soleklart. Fra straffemerket er kaptein Fredrik Bøe iskald. Setter ballen i mål og gjennom nettet. Det må teipes. Men vi leder 2-0.

23 min: Luka scorer, men dommeren annullerer. Offside.

32 min: Atli setter inn 3-0 og det later til at den gode stemningen fra 17.mai i går vedvarer utover 18.mai-kvelden.

Vi tar pause med en komfortabel ledelse. Kveldens "Nærmest Krysset" blir Petter Lunde. Vi gratulerer.

Første kvarteret av andre omgang er ikke verdt mye tekst. Vi hopper derfor til minutt 63. 4-0. Signert Jan Banan Tømmernes. For det var aldri tvil i aften. Lukas elleve mann ble redusert til ti da skader inntraff gjengen fra Oslo. På hjemmelagets benk var stemningen god. Det var snart duket for en debutant.

En debutant som ikke hadde egne leggskinn, bar preg av noen rolige nerver, samt mange oppmuntrende ord fra lagkameratene. Tidligere Iskriger Erik Follestad Johansen skulle inn. Kjenne på nivået. På stillingen 4-0. Det kunne jo ikke gå galt?

77 min: Folle entrer matta til øreduvende jubel fra hjemmelagets benk. Gratulerer med debut, Folle!

81 min: Jan serverer Atli som chipper inn kveldens femte mål. Galant. Iskaldt.

84 min: Folle får sin første og eneste touch på ballen når han måker et nydelig femmeterspark over midtbanen. - En bunnsolid femmeter, konkluderes det på benken.

86 min: Denne gangen er det kaptein Bøe som serverer vår målkåte islending. Atli gjør det igjen. Kaldt. Rolig. Som skjæra på tunet. Ny chip. 6-0. Tennissiffer på Gjellum.

90 min: Nytt frekt angrep av hjemmelaget. Denne gangen tar Atli servitørrollen. Foran mål venter en trippende Petter Lunde (samt et par andre grønnkledde som ivrig vil melde seg på scoringsorgien). Men det er Lunde som får siste ord. Måker inn 7-0. Dommeren har sett nok. Publikum har sett nok.

Vi holder nullen. Vi scorer syv. Tar tre poeng. Og rusler fornøyde av matta. Siggen kliner litt med en kvinne (vi antar det er dama) og innser trolig at han får tøff kamp om keeperplassen fremover.

Torsdag 1.juni er det nye muligheter. Da ønsker vi Teisen IF velkommen til Gjellum. Vi håper på strålende vær. Masse heggedølinger på kamp. Lag liv. Kjøp kaffe og vaffel. Støtt gutta fra 1389. Så lover vi flere mål og mye moro.

Heggedal-Luka 7-0 (3-0)

Gjellum stadion: 35 tilskuere

Mål: 1-0 (10.) Tømmernes, 2-0 (15.) Bøe (straffe), 3-0 (32.) Atli, 4-0 (63.) Tømmernes, 5-0 (81.) Atli, 6-0 (86.) Atli, 7-0 (90.) Lunde.

Marsipan!

Det oppstod for øvrig draktkrøll i dag da kjekkas Lasse Rademacher måtte låne ut sin drakt nummer ni til Gunde. Da også nummer 17 var i bruk - måtte Rademacher entre matta med det noe utradisjonelle nummeret 171.